Alan Adı (İsim) Tescili
İnternet siteniz için alan adı seçerken, özellikle ticari amaçla bunu yapanların dikkat etmesi gereken bir iki nokta var (gerçi kişisel web sitesi kuracak olanlar için de aynı şeylerin geçerli olacağını varsaymamanız için bir neden yok).
Ticaret ya da iş amaçlı site açacakları iki gruba ayırmak mümkün:
On-line mal satışında kısaca değindiğimiz gibi, birinci grubun internette aktif olmaya çalışmasının temel saikleri korku (isterseniz her ihtimale karşı hazır olma diyelim) ve diğer reklam türleriyle karlılaştırıldığında oldukça ucuz olan webden şirket ve ürünlerini tanıtmak. Bu gruptakiler doğal olarak alan adlarında kendi şirketlerinin ismini kullanmak isteyecek, haklılar da; çünkü marka olarak bir derece oturmuşlukları var ve tüketiciler nezdinde biliniyorlar. Alıcılar onları bulabilir.
İkinci grubun (ticarete yeni başlayanlar, küçük ve orta boy işletmeler -kobiler) işi daha zor. İnternette bir yerleri olması, mesela bir sanal mağaza, çölün ortasında bir dükkan kiralamak gibi; kira çok ucuz, gelen gidense hemen hiç yok. Daha da kötüsü, müşteriler onların isminden tamamiyle habersiz. Bu nedenle alan adlarını şirket adlarından değil, ürünleriyle ilişkili olarak seçmek durumundalar. Bunu biraz açalım.
Kendinizi sıradan bir müşteri yerine koyun. Diyelim internette halı satın almak istiyorsunuz. Nasıl ararsınız?
Birinci seçenek, bildiğiniz bir marka varsa, sözgelimi ABC Halıcılık, ismini arama motoruna (Google, Yahoo, Ask, vb) yazarsınız ve aradığınız şirketin adresi karşınızda belirir. Peki ya herhangi bir markayı bilmiyorsanız? Artık arama motoruna değişik sözcükler yazacaksınız; örneğin "ipek halı", "el dokuma halı", kütahya halıları", "orta boy el yapımı kilim", vb.
İşte sattığınız ürünün alan adınızda geçmesinin önemi burada yatıyor. Aranılan sözcüğün alan adınızda geçmesi, arama motorlarında önceliğinizi artırıyor. Diyelim kendi yaptığınız çömlekleri satıyorsunuz. Alan adınızda çömlek kelimesinin geçmesi sizin için iyi bir şey. Sıralamada öne çıkıyorsunuz. Maalesef, bunu herkes biliyor ve anlamlı sözcüklerin geçtiği alan adları çabucak tükeniyor. Dolayısıyla, niyetiniz ticaretse, site kurun veya kurmayın, alan adınızı bugünden alın. Yıllık maliyeti şirketine göre 7-15 dolar arasında değişiyor ve bu da pahalı sayılmaz.
Ticaret ya da iş amaçlı site açacakları iki gruba ayırmak mümkün:
- Halihazırda mevcut bir şirketi olup, belirli oranda markalaşabilmiş kurum ve kuruluşlar
- İşini sıfırdan internet üzerinde yürütecek gerçek veya tüzel kişiler.
On-line mal satışında kısaca değindiğimiz gibi, birinci grubun internette aktif olmaya çalışmasının temel saikleri korku (isterseniz her ihtimale karşı hazır olma diyelim) ve diğer reklam türleriyle karlılaştırıldığında oldukça ucuz olan webden şirket ve ürünlerini tanıtmak. Bu gruptakiler doğal olarak alan adlarında kendi şirketlerinin ismini kullanmak isteyecek, haklılar da; çünkü marka olarak bir derece oturmuşlukları var ve tüketiciler nezdinde biliniyorlar. Alıcılar onları bulabilir.
İkinci grubun (ticarete yeni başlayanlar, küçük ve orta boy işletmeler -kobiler) işi daha zor. İnternette bir yerleri olması, mesela bir sanal mağaza, çölün ortasında bir dükkan kiralamak gibi; kira çok ucuz, gelen gidense hemen hiç yok. Daha da kötüsü, müşteriler onların isminden tamamiyle habersiz. Bu nedenle alan adlarını şirket adlarından değil, ürünleriyle ilişkili olarak seçmek durumundalar. Bunu biraz açalım.
Kendinizi sıradan bir müşteri yerine koyun. Diyelim internette halı satın almak istiyorsunuz. Nasıl ararsınız?
Birinci seçenek, bildiğiniz bir marka varsa, sözgelimi ABC Halıcılık, ismini arama motoruna (Google, Yahoo, Ask, vb) yazarsınız ve aradığınız şirketin adresi karşınızda belirir. Peki ya herhangi bir markayı bilmiyorsanız? Artık arama motoruna değişik sözcükler yazacaksınız; örneğin "ipek halı", "el dokuma halı", kütahya halıları", "orta boy el yapımı kilim", vb.
İşte sattığınız ürünün alan adınızda geçmesinin önemi burada yatıyor. Aranılan sözcüğün alan adınızda geçmesi, arama motorlarında önceliğinizi artırıyor. Diyelim kendi yaptığınız çömlekleri satıyorsunuz. Alan adınızda çömlek kelimesinin geçmesi sizin için iyi bir şey. Sıralamada öne çıkıyorsunuz. Maalesef, bunu herkes biliyor ve anlamlı sözcüklerin geçtiği alan adları çabucak tükeniyor. Dolayısıyla, niyetiniz ticaretse, site kurun veya kurmayın, alan adınızı bugünden alın. Yıllık maliyeti şirketine göre 7-15 dolar arasında değişiyor ve bu da pahalı sayılmaz.
Yorumlar
Yorum Gönder